כוח הראיה וכוח הדיבור אינם רק שני הכוחות המרכזיים בפרשה, אלא הם גם שני הכוחות המרכזיים בחיינו.
העין רואה, הפה מדבר, המקלדת סובלת הכל, ומעטה האנונימיות של הרשתות האנטי חברתיות מאפשר לאנשים להוציא מתוכם הרבה רוע – עין רעה ודיבור רע.
משהו מאד מאד לא טוב מתרחש ומחריף בעת האחרונה במחוזות הווירטואליים של הרשתות האנטי חברתיות. רשתות שהיו אמורות להיות חברתיות, אבל בפועל, על הפלטפורמה הדיגיטלית והתקשורתית שלהן- אנשים מבוזים, מושפלים, נרמסים, בריאותם ,פרנסם ושמם הטוב נפגעים קבל עם ועולם, שיתופים ולייקים, ואנשים ממש מוצאים להורג כל יום בלי חזקת חפות, בלי מעט כבוד, בלי דין ובלי צדק, בלי משפט ובלי רחמים. על פי הנתונים שנמסרו לציבור, עשרות ומאות ילדים ובני נוער מנסים להתאבד מידי שנה, וחלקם אף מצליחים בכך, על רקע ביוש [שיימינג] אותו הם חוו ברשתות הווירטואליות השונות.
תחת חשכת המקלדת והיכולת להישאר אנונימי- הרבה רוע יוצא החוצה. אנשים מרשים לעצמם להיות העדים, השופטים והתליינים בו זמנית. אנשים מרשים לעצמם להשתלח, לבזות ולהשפיל, ולהוציא מעצמם כוחות של רוע ונבזות שרק אלוקים יודע מאיפה הם הגיעו לנשמתם וקיננו בתוכה, עד שחשכת המקלדת איפשרה להם להוציא את הרוע הזה החוצה.
ואל יאמר אף אחד מאיתנו – 'לי או לבני משפחתי זה לא יקרה'. כל אחד מאיתנו ללא יוצא מן הכלל עלול למצוא את עצמו בבוקרו של יום מובל חסר יכולת הגנה אל כיכר השוק הווירטואלית, שם יופשט עירום ועריה לעיני כל, וכל זב חוטם יכלה בו את זעמו ויבצע בו את זממו, באמצעות הטוקבקים, השיתופים והלייקים, כל אלו שהפכו להיות כלי הנשק ההרסניים בידי האדם המודרני.
קניבל כביכול פרימיטיבי בג'ונגל יכול להרוג ולאכול כמות מוגבלת של אנשים, אבל איש כביכול 'נאור' ו'תרבותי' יכול להרוג בג'ונגל הוירטואלי הרבה יותר ממנו באמצעות הטוקבק, הלייק, השיתוף וקבוצות הווצאפ.
יהודים – רחמנות. אי אפשר לשיר 'מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹב', ואחר כך לראות רע.
העין הרעה הזו המכלה כל נשמה וכל חלקה טובה היא מתכונות הרשע של בלעם, ולא מתכונות הטוב והרחמנות של בני אברהם:
"כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ. וּשְׁלשָׁה דְבָרִים אֲחֵרִים, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע.
עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ.
עַיִן רָעָה, וְרוּחַ גְּבוֹהָה, וְנֶפֶשׁ רְחָבָה, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל בִּלְעָם הָרָשָׁע".
מאיפה נחתה על הציבוריות הישראלית ועל הרשתות האנטי חברתיות הרוח הרעה הזו והעין הרעה הזו של ההשתלחות, ההתבהמות, ההשפלה והפגיעה בצלם אנוש ?
רוממות דיבורים על זכויות הפרט, הומניזם, סובלנות וכבוד האדם בגרונם- וחרב פיפיות של רוע וביזוי כבוד האדם בלשונם ובמקלדתם.
רוח רעה של עין רעה, יצר הרע ושנאת הבריות נושבת במחוזות השיח הציבורי הישראלי. מהסוג עליהן כבר נאמר בפרקי אבות:
'רְבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר:עַיִן רָעָה, וְיֵצֶר הָרַע, וְשִׂנְאַת הַבְּרִיּוֹת מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם'.
אם אין אנו רוצים כפרטים וכחברה יהודית וישראלית למצוא את עצמנו בבוקרו של יום מוקעים אל עמוד הקלון הווירטואלי ומנודים מן העולם, הרי שהמערכה הניצבת בפנינו מול בלעם שְׁתֻם הָעָיִן וממשיכי דרכו, ומול העין הרעה אותה הוא ממשיך להפיץ בעולם, היא המערכה על נפש ורוח האומה, על כבודה ועל הדרה. מערכה על יצירת חיים של פירגון, עין טובה, ושל דיבור טוב ולימוד זכות, חיים של כבוד אדם וצלם אנוש הנוצרים על ידי אדם ועם חפצי חיים, האוהבים את ימיהם וחבריהם, ומכוונים את ליבם שפתם ועיניהם לראות ולדבר טוב.
(בלק תשעו)
שְׁתֻם הָעָיִן
השארת תגובה